Här nedan kan ni hitta svar på de vanligaste frågorna - FAQ.

Varför har tillverkarna olika laddningskontakter?

Svar: för ett antal år sedan fanns det en uppsjö olika laddningskontakter. I dag är det tack och lov endast ett fåtal som används, många tillverkare (ej Apple) har enats om att använda en och samma standard tack vare EU-direktiv och miljökrav/miljöpåverkan.

 

Vilka laddningskontakter behöver jag ha för att mina gäster/kunder ska kunna fylla på med energi?

Svar: du behöver erbjuda 2-4 olika kontakter. Med Micro-USB som används till nästan alla mobila enheter (Android, Windows Phone, hörlurar, powerbanks m.fl) och Apple Lightning (iPhone 5, 6, 7 och nyare iPad) så täcker du det allra mesta. Nya USB type-C används för vissa (än så länge ett fåtal) smartphones och surfplattor där vissa också har QuickCharge-möjlighet.

 

Det är generellt sett stor prisskillnad på laddningskablar och kontakter, hur kommer det sig?

Svar: precis som det finns laddare av varierande kvalitet på marknaden så finns det även laddningskablar av varierande kvalitet på marknaden. Standardiserade micro-USB är relativt billig att tillverka och den används i stora volymer, störst skillnad (och bristande kvalitet) märks på laddningskablar och kontakter till Apples produkter. För Apples Lightning-kontakt är det bäst att använda en MFI-licensierad kontakt. Tjocklek på kablar kan generellt sätt också påverka priser såväl som funktion, tjockare kabel håller oftast bättre och leder dessutom ström bättre vilket kan påverka laddningstiden.

 

Kan jag använda en starkare laddare än standard till min telefon?

Svar: ja men det är inte säkert att den laddas snabbare för det. För att göra en lång historia kort så är det din telefon som bestämmer hur mycket ström den plockar ur laddaren, själva laddningsintelligensen sitter inte i laddaren utan i den mobila enheten. Det är också tekniken i den mobila enheten som slutar ladda när batteriet är fullt.

 

Går det att ladda alla olika märken med era produkter?

Svar: ja. Våra produkter är märkesoberoende och anpassade för att passa så stor del av de mobila enheterna på marknaden som möjligt men det krävs några olika laddningskablar. Nästan alla tillverkare använder micro-USB eller nya USB type-C medan Apple använder sin egna Lightning-kontakt.

 

Går det att byta ut de inbyggda laddningskablarna i CharLi charger?

Svar: ja absolut! Om ni behöver byta ut en laddningskabel, till en annan modell eller för att den är trasig, så kan ni göra det själva på ca 5 minuter. Beställ först nya och indragbara laddningskablar av oss, följer ni sedan den detaljerade instruktionen som vi tillhandahåller så är det endast 4 stjärnskruvar och 1 torxskruv att lossa.

 

Är era produkter "säkra" att använda?

Svar: ja absolut! Alla våra produkter är CE-märkta vilket garanterar att de uppfyller de höga krav som ställs inom EU. Produkterna ska inte kunna medföra strömspikar, stötar, börja brinna eller förstöra en mobil enhet.

 

Jag är intresserad av er Power Bank laddningsstation men undrar om inte gästerna stjäl powerbanksen?

Svar: de Powerbanks som ingår i laddningsstationen saknar micro-USB input. Det innebär att de endast kan laddas via laddningsstationen och de är därmed värdelösa för en tjuv. Vill du vara extra säker så rekommenderar vi alltid att du tar ID-kort i pant vid utlåning av en mobil laddare (powerbank eller CharLi). Om någon Powerbank mot förmodan försvinner eller går sönder så går det givetvis att köpa nya för en billig penning via oss.

 

Har ni produkter med extra snabb laddningstid, så kallad Quick Charge?

Svar: en av våra produkter, 3-i-1 multiladdaren, har nya Qualcomm QuickCharge 3.0 tekniken i en USB-utgång. Det är viktigt att förstå att "extra snabbladdning" (Quick Charge) inte används på mer än ett fåtal av tillverkarnas telefonmodeller. Quick Charge är dessutom en strömkrävande teknik som inte lämpar sig för batteridrivna laddare. Alla våra övriga produkter använder den beprövade "vanliga" snabbladdningen som oftast är standard.

Själva "intelligensen", dvs det som styr hur en enhet laddas och hur mycket ström den tar emot, ligger i telefonen och inte i laddaren.

 

Måste jag handla via just webshopen?

Vår webshop/e-handelslösning är till för att underlätta era inköp. Självklart går det bra att kontakta oss via telefon eller e-post info@firolo.se och istället komma överens om villkoren för ert inköp om ni inte vill nyttja e-handelslösningen.

 

Hur lång leveranstid är det?

Vi strävar efter att ha våra produkter i lager för omgående leverans, de större låsbara skåpen för golv eller vägg undantagna. Vi hanterar era ordrar varje dag och skickar vanligtvis med DHL paket. Vi kontrollerar alltid era orders och är det någon avvikelse med leveranstiden (produkt slut i lager) så kontaktar vi er. Vid större beställningar så kontaktar vi alltid er och kommer överens om leveranstid.

 

Returrätt

Det finns en möjlighet att ångra sitt köp innan leverans (ring oss!) och även efter leverans. Vara skall i sådant fall returneras oanvänd i originalförpackning tillsammans med orsak för retur och företagsuppgifter inom 14 dagar. Returfrakten sker på köparens ansvar och bekostnad. Varans inköpsvärde krediteras men ej fraktkostnaden.